Ontdek jouw kansen in de nieuwe wereld

Ontdek jouw kansen in de nieuwe wereld

Nieuwsbrief oktober 2013
————————————
MeerWaardeMotor
Deze zomer is verder gewerkt aan de MeerWaardeMotor (MWM). De MWM geeft bedrijven die willen innoveren zicht op de toekomst om daarin hun positie te bepalen en daartoe actie te ondernemen. Trends voor de toekomst zijn delen, ruilen en creëren. Hoe kan je daarop inspelen zonder investeringen maar juist met de capaciteiten die de organisatie al in huis heeft? Centraal in de MWM staat de ontwikkeling van nieuwe business kansen.

In september ben ik met mijn MWM partner Imke Musterd de boer op gegaan om feedback te vragen aan mede ondernemers op het concept van de MWM dat er nu ligt. Dit leverde veel positieve reacties op; de feedback is verwerkt. Op dit moment zoeken wij nog enkele pilot bedrijven om de MWM toe te passen, in ruil hiervoor vragen wij feedback. Heb je interesse of kan je mij in verbinding brengen met een contact voor wie de MWM interessant is? Laat het me weten en ik kom graag langs!

MeerWaardeMotor

Wie gun jij
In mijn vorige nieuwsbrief heb ik de oproep gedaan wie jij een workshop creatief denken gunt. Hierop heb ik vele en leuke reacties ontvangen. Iedereen die was uitverkoren, was zeer verrast. Woensdag 4 september heb ik met hen mijn 2-jarig bestaan gevierd. Ze hebben de basisvaardigheden geleerd van creatief denken en met de creatieve denktechnieken zijn vele ideeën gekomen voor de eigen ingebrachte vraagstukken. Wil je ook een keer mijn workshop bijwonen? Dit jaar heb ik nog 2 open sessies staan: 21 oktober en 21 november. Incompany workshops zijn ook mogelijk.

miPR app to date
Een mooie week in Zwitserland heeft de basis gelegd voor de app die ik aan het ontwikkelen ben. Creatief als ik ben, zoek ik altijd naar mogelijkheden om mezelf te presenteren die anders zijn dan anders. Dus in plaats van een standaard folder of brochure is miPR binnenkort app to date in de AppStore. In samenwerking met Grafiplan wordt de app nu verder ontwikkeld.

Hoe kom je in de pers?
Veel kennis die ik de afgelopen jaren en ook tijdens mijn ondernemerschap heb opgedaan, deel ik graag met anderen. Zo ben ik begonnen met de workshop creatief denken, daarop volgde Sprankelend PREZIteren en mijn mediakennis heb ik ook verwerkt tot een workshop waarin vele eigen ervaringen zijn verwerkt. Het geeft je inzicht hoe je meer free publicity kan genereren, hoe de media werkt en wat zij verwachten van bijvoorbeeld een persbericht. Deze workshop wordt, net als Sprankelend PREZIteren, individueel of incompany gegeven.
Press_hoed

Leave a comment

Hoe blijft RTL scoren?

In tv land is al langer een strijd gaande tussen RTL en SBS. De programma’s van RTL blijven scoren en heel af en toe scoort een programma op SBS, wat zij ook probeert of nieuwe mensen aantrekt. Waar zit hem dan het succes in van RTL en blijft scoren met programma’s die RTL biedt?

In het artikel ‘RTL geeft creatieve geesten de ruimte’ in het NHD van 16 maart jl. geeft RTL directeur Erland Galjaard een kijkje in de RTL keuken en geef aan wat RTL beter doet. En hoe het cabaretiers aan zich weet te binden. Worden er nu grote bedragen neergelegd om bij RTL te komen werken of zit er toch wat anders achter de overstap van enkele cabaretiers van de publieke naar de commerciële zenders?

Aan het succes van de zender gaat een lange termijn planning vooraf. Om dramaserie en comedyseries succesvol te laten zijn, moet dit lang van tevoren worden gemaakt. Bij de productie zijn talentvolle mensen nodig, goede ideeën en een stabiele organisatie die een lange adem heeft om successen te laten rijpen. RTL investeert bewust in creatieve geesten en zij krijgen ook de ruimte om iets te ontwikkelen.

Creatieve kansen
De samenwerking die RTL met de iconen als Najib Amhali en Brigitte Kaandorp aangaat, wordt gezien als een investering op lange termijn. Ze zijn niet omgekocht om voor een grote zak met geld voor de commerciële zender te komen werken. Nee, ze hebben zelf gekozen voor RTL en zien de zender juist als een broedplaats vol met creatieve kansen.

Wat levert dit kijkje in de RTL keuken op? Kijk verder dan je neus lang is en ga niet voor scoren op de korte termijn maar ga voor resultaat op de lange termijn. Biedt ruimte voor creativiteit en schep een werkklimaat waarin ideeën welkom zijn. Kijk naar het talent dat je nodig hebt om plannen te realiseren én vergeet daarbij niet te kijken naar het (verborgen) talent dat al in huis is.

Strategie

Leave a comment

Innovatielab

Als lid van VMC (vrouwen marketing en communicatie) houd ik mijn vakkennis op peil en heb ik de mogelijkheid om naar leuke en inspirerende bijeenkomsten te gaan. Recent was er weer het VMC Innovatielab. Marieke van den Groenendaal was de facilitator, ik was haar co-facilitator. In korte tijd hebben we met een groep enthousiaste marketing en communicatie vrouwen ideeën bedacht om een guerrilla marketing actie te bedenken voor de ICarePads van Afri-Can. Chantal Heutingk, oprichter van Afri-Can, vertelde dat meisjes in Kenia een jaar lang toe kunnen met de ICarePads en geen school hoeven te missen vanwege de ‘red visitors’.

De brainstorm begon met een warming up door te associëren met brainbricks, daarna kropen we in de huid van bekenden. De ene helft van de groep kroop in de huid van Neelie Kroes, de andere helft kroop in de huid van Pippi Langkous. Dit leverde vele nieuwe en waardevolle ideeën op. De kracht van de avond vertaalde zich door van de ideeën een plan van aanpak te maken. Aan de hand van een tijdlijn werden de acties neergezet om het beste idee van de avond te realiseren in een periode van 6 maanden. De #waslijn is geboren en gaat naast veel bekendheid voor de ICarePads ook vele donaties opleveren. Help je mee om een verschil te maken voor meisjes en vrouwen in Afrika? Word alvast vrienden van ICarePads en volg op Facebook de actie met de #waslijn.

Ik vind het leuk dat ik een bijdrage kon leveren aan dit maatschappelijke project én vind het ook mooi om wederom te ervaren hoe effectief een goed gefaciliteerde brainstorm is en resultaat oplevert! Daarbij heeft het innovatielab met deze brainstorm een weer een creatieve boost gekregen.

ICarePads - Afri-can

Leave a comment

Kopie of origineel?

Hoe makkelijk is het om andere, succesvolle mensen of bedrijven na te doen? Het pad is al voor je geëffend en je hoeft alleen maar te volgen. De vraag is alleen: wat verwacht je van het te behalen succes? Kiezen klanten echt voor jou kiezen vanwege je echtheid en authenticiteit ? Je bent en blijft een kopie… Wil je klanten die juist wel voor jou kiezen vanwege je echtheid en oprechtheid of omdat ze je een opdracht gunnen omdat je vooral zo lekker jezelf bent? Zorg ervoor dat je eigen, origineel en onderscheidend bent! Hoe kan je net een tikkeltje anders zijn dan je concurrenten? Hoe kan je je producten en diensten juist datgene meegeven waardoor het opvalt of bij je dienst die meerwaarde bieden een klant niet verwacht?

Onderscheidend zijn is belangrijk en zeker in deze tijd waarin een klant niet meer zomaar voor jou kiest. Want waarom zal een klant voor jou kiezen als er veel keuze is en het verschil gering? Gebruik je creatieve geest en kijk eens vanuit een andere blik naar je eigen diensten. En wat valt je dan op? Kun je jouw DNA onderscheiden van je concurrenten? Wat maakt jou, jouw product of dienst bijzonder? Als je het hebt gevonden, versterk het, vergroot het en benoem het in de communicatie naar klanten, in communicatie uitingen en laat het online ook terug.

Ik las deze week dat Marlies Dekkers de Rotterdam Promotie Prijs heeft gewonnen. Met haar lingerie die een herkenbaar eigen stijl heeft, zorgt ze voor een goede naam van Rotterdam in de wereld. De lingerie van Marlies Dekkers vind ik een heel mooi voorbeeld hoe je als ondernemer met je product onderscheidend bent en dat klanten ook heel goed weten ‘wat een Marlies Dekkers’ is. Zorg ervoor dat ook jij een origineel bent en blijft! Kopietje zijn er al genoeg…

OnderscheidenVermogen_lamp

Leave a comment

Creatief zonder middelen

Wat als je nu helemaal geen geld hebt? Bijna geen geld om te eten en al helemaal geen geld om te speelgoed te kopen. Alle financiële kaders zijn weg en je houdt in feite alleen jezelf en je creativiteit over. En dan toch kom je tot middelen om mee te spelen of zelfs nog groter. Ik was er door getriggerd door een artikel afgelopen week in een weekblad in Hoorn. Een jonge meid vertelt over haar verblijf in Ghana waar ze met fantasie, creativiteit en vooral lol veel kon bereiken. Er wordt dan niet langer gekeken naar wat er allemaal niet is. In vergelijking met onze Westerse wereld is dat namelijk bitter weinig. Er wordt gekeken naar wat er wel is. En met een tikkeltje creativiteit kan je nieuw spellen bedenken en tot vermaak komen. De jongeren rapen wat bij elkaar en hups, de kinderhand is gevuld met plezier. En zo mooi de blije gezichten die je dan ziet.

Tijdens mijn reizen door Afrika en Zuid-Amerika heb ik dit zelf mogen ervaren, dat er van niets iets wordt gemaakt. Iets in de zin van onderwijs bieden, om zorg aan te bieden, manieren om te verdienen waardoor vrouwen in eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Dit filmpje laat zo mooi de uitvinding van een Afrikaanse jongen zien die zijn leven veranderde. Ik ben erdoor geraakt, zo’n treffend voorbeeld van creatief zonder middelen.

Denk niet in middelen maar in mogelijkheden! Gebruik je eigen creativiteit en zoek naar mogelijkheden. Tot welke mooie resultaten kom jij?

 

Leave a comment

Mag ik even de aandacht…

Klanten helpen om ze onder de aandacht te brengen bij hun klanten, leveranciers en andere doelgroepen. Dat is wat ik veel doe in mijn werk. En ik help ze ook om met het juiste verhaal, dat past bij de organisatie, onder de aandacht te komen.
Maar hoe kom ik zelf onder de aandacht bij mijn eigen doelgroepen? Juist, door ook de media op de zoeken. Dat is immers mijn kracht. Recent heeft dat weer voor mooie publiciteit gezorgd! Een bericht in het NHD – Stand van Zaken. De samenwerking met Tina Brouwer van Dellphi en de training creatief denken die wij samen geven werd hierin belicht.
De ondernemerstip die ik tijdens het ondernemerscongres heb achter gelaten, is door dé website voor zzp’ers www.ikwordzzper.nl opgepikt en gepubliceerd.
Wil jij ook eens de aandacht….?

Leave a comment

Open creatieve denksessie

Wie jarig is trakteert en zo heb ik mijn 1-jarig bestaan van miPR aandacht & advies gevierd met een open creatieve denksessie. Een mooi programma en in de mini pauzes trakteerde ik de deelnemers brainfood. Zo bleef iedereen bij het creatieve denken ook fris in het hoofd.

Het aan de slag gaan met creatief denken is bij mij op gevoel gegaan. Vroeger had ik al wat met creativiteit, nu pas ik het professioneel toe. Na het geven van diverse workshops is het idee ontstaan voor een open creatieve sessie. Samen met de deelnemers heb ik een leuke open middag gehad en ben met vele ideeën huiswaarts gekeerd.

Naast alle ideeën ben ik ook naar huis gegaan met de vraag van één van de deelnemers: Wat ga ik nu precies doen? PR of creatief denken? Goede vraag zeg! Een vraag die mij aan het denken zetten en mij even bezig heeft gehouden.

Keuze
Ik realiseerde mij dat het creatieve denken mij veel energie geeft. Daarbij merk ik dat anderen ook enthousiast worden van mijn workshop, creatieve sessies of brainstorms. Daar moet ik gewoon meer mee doen. Het creatieve denken is mijn manier om tot spraakmakende PR te komen. Om tot de uniek profilering van een bedrijf te komen of tot allemaal ideeën. En dit blijf ik doen met aandacht, het staat niet voor niets achter mijn bedrijfsnaam! De vraag heeft mij geholpen om een keuze te maken in mijn aanpak. Het creatieve denken wordt mijn handelsmerk en daarbij help ik vele anderen om ook creatiever te denken.

Leave a comment

Oranje PR offensief

Als je je veel met PR bezig houdt, dan is er een kans dat dit doorslaat naar je privésituatie. En zo gebeurde dat vandaag. De straat waarin ik woon is sinds de week voor de start van het EK helemaal op en top oranje versierd. En dat is met beleid gebeurd en in goede samenspraak met de buren. Het resultaat liegt er dan ook niet om en naast meldingen in regionale kranten, nu.nl was er de wens van de buren om ook op radio en TV te komen. Dit heb ik mij geen twee keer laten vertellen, ieder zijn vak…

RTV Noord-Holland heeft de verkiezing Oranjestraat van Noord-Holland. Alles op alles hebben we erop gezet om deze prijs binnen te halen, een heel leger aan kinderen was opgetrommeld. Vandaag waren opnames en morgenavond kan op onze straat worden gestemd. We kunnen nog extra stemmen gebruiken om de beker in de wacht te slepen!

Op de website van RTV NH staat de promopagina van onze straat. Hieronder een leuke foto van de opnames.

Leave a comment

Brainstormen met resultaat

Hoe zou het zijn als je na een brainstorm tevreden terugkijkt en ook het gewenste resultaat hebt bereikt? Dit kan! Het vraagt wel om de juiste aanpak. Het begint al bij een goede voorbereiding en start hier tijdig mee.

In de voorbereidende fase denk je na over de juiste vraagstelling (focus) voor de denktank. Waar wil je ideeën voor genereren? Betrek ook anderen bij deze fase. En als de focus + datum voor de brainstorm bekend zijn, communiceer dit naar de mede-denkers. Door het delen van de focus kunnen deelnemers er van tevoren over nadenken, het doel is helder en het voorkomt veel vragen tijdens de brainstorm.

Bespreek aan het begin van de brainstorm het doel, het programma en de focus. Op onduidelijkheden kan dan worden ingegaan om vervolgens met alle neuzen dezelfde richting uit te gaan. Tijdens de brainstorm is structuur een belangrijke aspect. Zorg voor een goed lopend proces en houd de regie erop. Ook is het belangrijk om continu de vraag te stellen of de focus wordt beantwoord.

Nog enkele andere tips:
–       Durf anders te denken, eens buiten de lijntjes
–       Gebruik ja-en in plaats van ja-maar
–       Neem regelmatig een pauze
–       Selecteer een gevarieerde groep mede-denkers

Sluit een brainstorm af met de to do acties en maak hier ook afspraken over. Iedereen wil toch weten wat er met de ideeën wordt gedaan en welke stappen worden gezet?

Wil je zelf actief deelnemen aan de brainstorm? Neem dan een inspirerende facilitator in handen. Die houdt het proces scherp in de gaten en blijft het doel goed voor ogen houden. Want hoe fijn is het om een brainstorm succesvol en MET resultaat af te sluiten?!?

Leave a comment

Organiseren

Organiseren – enkele tips…

Voor mij staat organiseren de komende tijd centraal. De tijd is aangebroken dat ik diverse events op de planning heb staan. Privé enkele bruiloften (april en mei) waar ik de eervolle taak van ceremoniemeester heb. En ook staat de jaarlijkse 40MM sponsorwandeltocht (zaterdag 19 mei) voor de deur. Zakelijk gezien ben ik het mi Secretaresse Event (11 mei) aan het voorbereiden en tussendoor geef ik enkele workshops creatief denken. Het vergt allemaal de nodige voorbereiding, een strakke planning en niet te vergeten is het behouden van het overzicht belangrijk.

Hoe zorg je ervoor dat alles in juiste banen verloopt? Maak voor events een draaiboek, daarin kan je alle wensen verwerken, je houdt bij of taken al gedaan zijn en op de dag van het event heb je alles bij de hand op een paar velletjes papier. Een advies: zet er ook namen en telefoonnummers in zodat je dit niet hoef op te zoeken bij eventuele calamiteiten. Zet alle gemaakte afspraken erin, ook daar heb je dan geen misverstand over. Loop alle stappen minimaal één keer door op de locatie, zo haal je kleine onjuistheden eruit. De kans is groot dat je nog iets ontdekt dat aan het draaiboek kan worden toegevoegd.

Wat tenslotte niet geheel onbelangrijk is, is om op de dag van het event zelf ook te genieten. Alle voorbereidingen zijn gedaan, alles is gecheckt, laat het event maar komen. Alles is in balans en het hoogtepunt kan worden bereikt. Heerlijk om er dan achter te komen dat ook alles volgens planning kan lopen!

Leave a comment